Bullet Ballet

KTO?

Shinya Tsukamoto to japoński reżyser, scenarzysta, aktor. Pełnometrażowy debiut Tsukamoto, Tetsuo: Człowiek z żelaza (1988), uznawany jest za pozycję kultową. Film, utrzymany w oryginalnej stylistyce, z miejsca przysporzył twórcy ogromnej popularności, nie tylko w ojczystej Japonii. Kolejne obrazy utrzymane były w stylistyce horroru Hiruko the Goblin, science-fiction Bullet Ballet, częściej jednak nie dają się zaszufladkować, nawiązując jednak do japońskiej tradycji filmowej i filmów z gatunku monster movie czy pinku eiga. Jak dotąd, najbardziej uznanym filmem Tsukamoto jest Czerwcowy wąż Rokugatsu-no hebi z 2002 roku, który zdobył dwie nagrody na festiwalu filmowym w Wenecji. Twórczość Tsukamoto często jest szokująca, przez dobór tematu i stylistykę. Zaskoczeniem był Vital z 2004 roku, w porównaniu z wcześniejszymi filmami tego reżysera raczej spokojny i kontemplacyjny. W Japonii Tsukamoto jest również rozpoznawalnym aktorem. Pamiętany jest między innymi za role w reżyserowanych przez siebie filmach TetsuoBullet BalletHaze oraz za jedną z głównych ról w filmie M.Scorsese Milczenie. Grał także w filmach Takashi’ego Miike (Ichi the KillerDead or Alive 2: Birds i w obrazie Teruo Ishii Blind Beast vs the Dwarf. Podkłada również głos do reklam telewizyjnych i użyczył głosu jednej z głównych postaci grze Metal Gear Solid.

Z KIM?

reżyseria: Shinya Tsukamoto
scenariusz: Shinya Tsukamoto
muzyka: Chu Ishikawa
gatunek: dramat
zdjęcia: Shinya Tsukamoto
obsada: Shinya Tsukamoto, Kirina Mano, Hisashi Igawa, Kôji Tsukamoto, Kyôka Suzuki, Tatsuya Nakamura

CO?

Bullet Ballet to film wyjatkowy dla miłośników cyberpunka w kulturze. Intensywny montaż, dynamiczna muzyka, mroczny klimat miejskiej dżungli w stylistyce mocno inspirowany kinem noir.
Reżyser Shinya Tsukamoto wyjaśnił, iż jednym z celów realizowanych podczas kręcenia filmu była chęć ukazania i skontrastowania portretu dwóch pokoleń. Z jednej strony – tego powojennego, tworzącego kulturę salarymanów i kształt modernizującej się Japonii, z drugiej – tego młodego, wśród którego powstała subkultura teamersów: za dnia studentów czy młodych pracowników biurowych, nocami przekształcających się w brutalnych, młodocianych gangsterów, lubujących się w przemocy, używkach i przygodności. Z tym że, jak sam Tsukamoto przyznał, ostatecznie okazało się, iż obydwa pokolenia mają ze sobą wiele wspólnego. I niewątpliwie w Bullet Ballet doskonale to widać. Bo choć można analizować film pod kątem socjologicznym, skupiając się na wspomnianych teamersach, jest coś, co czyni obraz Tsukamoto dziełem zdecydowanie bardziej uniwersalnym i aktualnym także dzisiaj: mianowicie opowieść o zagubieniu, desperackich poszukiwaniach celu, o wypływających z tego obsesjach, frustracjach, gniewie i przemocy.


Musisz być zalogowany by oglądać.

Zaloguj się


Wersja:

Długość filmu: 87 m
Obraz: 16:9, SD
Dźwięk: Stereo, Oryginalny
Napisy: polskie



 

©2019 cinema pm

Log in with your credentials

Forgot your details?