Przed Północą

KTO?

Richard Stuart Linklater – amerykański reżyser, wypłynął na fali nowego amerykańskiego kina niezależnego zaispirowanego książką Ricka Schmidta Jak nakręcić film za równowartość ceny używanego auta (How to Make a Feature Film at Used Car Prices) z 1989 roku, czyli za równowartość 10 000 dolarów lub mniej. Książka ta szybko stała się biblią aspirujących młodych filmowców i pozwoliła wypłynąć takim twórcom jak Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Spike Lee, Steven Soderbergh i Linklater. Jednym z najczęstszych motywów w filmach Linklatera jest szeroko pojęte próżniactwo. W wielu dziełach Linklater głosi pochwałę próżniactwa jako kreatywnego sposobu na życie, niepodporządkowane żadnym ograniczeniom czy strukturom. Lenistwo w jego filmach jest odtrutką na kapitalistyczny wyścig szczurów, stanowi rodzaj buntu oraz niezgody na opresyjność szeroko pojętego systemu. Bohaterowie wielu filmów Linklatera spędzają swój czas na filozofowaniu, wymyślaniu historii. Próżniactwo w sensie przedstawianym przez Linklatera to zajęcie kulturalne – kultywowanie wyższych wartości przy jednoczesnej negacji materializmu. Związek między kreatywnością a bezrobociem (lub nicnierobieniem) jest motywem przewijającym się przez większość filmów Linklatera, np Slacker, Dazed and Confused (znanym w Polsce jako Uczniowska Balanga), Przed wschodem słońca. To właśnie z tego ostatniego filmu, albo raczej z jego cyklu, jest najbardziej znany.

Z KIM?

Reżyseria: Richard Linklater
Scenariusz: Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke
Obsada: Ethan Hawke, Julie Delpy

CO?

Przed północą, to ostatnia część trylogii. Wcześniej Przed wschodem słońca (1994) i Przed zachodem słońca (2005). To historia związku, który rozwija się w czasie od pierwszego spotkania do dojrzałego związku, gdzie główną parę odtwarzają zawsze – Ethan Hawke i Julie Delpy. Nadal rozmawiają i nadal się ze sobą świetnie bawią” –reżyser Richard Linklater o bohaterach. – „Tym razem pokazaliśmy brutalną prawdę o długich związkach. Ta dwójka ma już romantyczne uniesienia za sobą. Przyszedł czas na prawdziwe życie. Jest zupełnie inaczej niż, kiedy mieli po dwadzieścia, trzydzieści lat. Julie Delpy i Ethan Hawke współpracowali przy tworzeniu ostatecznej wersji. Charakterologiczna złożoność postaci i wiarygodność dialogów jest efektem wkładu obojga aktorów. „Co się dzieje, gdy w końcu jesteś z osobą, w której się zakochałeś?” – pyta Julie Delpy. – „W pewnym momencie zdejmujesz różowe okulary i widzisz, że jest inaczej, niż sobie wymarzyłeś. Nie ma relacji idealnych. Kiedy spotykam ludzi, którzy sprawiają wrażenie perfekcyjnie dopasowanych, mam wrażenie, że coś jest nie tak, ale gdy patrzę na pary, które się kłócą i mają problemy, to myślę sobie: «To jest prawdziwy związek»”. „Poprzednie filmy opowiadały o pewnym marzeniu, fantazji o kimś, kto mógłby być naszą drugą połową. W trzecim filmie chcieliśmy zderzyć to marzenie z rzeczywistością.” – dodaje Ethan Hawke. – „Ta historia ma dla nas, ludzi czterdziestoletnich, szczególne znaczenie. To jest ten moment w życiu, kiedy zaczynasz się zastanawiać: „Czy to tyle? Czy tak to miało wyglądać? Zaczynasz wszystko kwestionować, odczuwasz jednocześnie wdzięczność za dobre rzeczy, które się w życiu wydarzyły, ale także pewien niedosyt. Właśnie ta ironia życia zwróciła naszą uwagę.”

reality_poster-kopia

Musisz być zalogowany by oglądać.

Zaloguj się

Wersja:

Długość filmu: 109 m
Obraz
: 16:9, SD
Dźwięk: Stereo
Napisy: Polskie

 

©2017 cinema pm

Log in with your credentials

Forgot your details?